Nowe produkty

Najczęściej kupowane

Informacje ogólne

W co wyposażyć motocykl przed wyprawą w teren?

W co wyposażyć motocykl przed wyprawą w teren?

Gdy krótkie wycieczki w najdalsze rejony naszego miasta, czy nawet województwa przestaną nam wystarczać prawdopodobnie pojawi się w nas nieodparta chęć ruszenia w nieznane. Zanim jednak zapuścimy się tak daleko, że czarny asfalt obecny już będzie tylko w naszych wspomnieniach warto się zastanowić w jakie akcesoria należałoby wyposażyć nasz motocykl.

Kufry boczne i kufer centralny

Pierwszym i podstawowym zakupem jaki dokonamy w czasie przygotowań do pierwszej wyprawy powinien być zestaw kufrów bocznych i kufer centralny. Jedziemy gdzie nas wzrok poniesie, zatem ciężko będzie wszystko co nam potrzebne założyć na siebie lub upchać w standardowych schowkach motocykla (które najprawdopodobniej sprowadzają się do małej przestrzeni pod kanapą do której ledwo wchodzi klucz i śrubokręt dostarczony przez producenta motocykla). Pamiętajmy o solidnym stelażu na kufry boczne, gdyż najcięższe rzeczy będziemy równomiernie rozkładać w obu kufrach bocznych, tak aby środek ciężkości maszyny wraz z bagażem był możliwie najniżej. Do kufra centralnego wkładamy lekkie elementy bagażu oraz te rzeczy, które mogą okazać się niezbędne w czasie jazdy takie jak kombinezon przeciwdeszczowy, prowiant itp. Warto zaopatrzyć się w dodatkowy bagażnik montowany na klapie kufra centralnego. Pozwala on na przytroczenie części bagażu jak np. namiot, śpiwór czy karimata na zewnątrz kufra, oszczędzając tym samym cenne miejsce w kufrze.

Osłona silnika

Nikogo przekonywać nie trzeba, że po rozbiciu miski olejowej w naszym silniku daleko już nie pojedziemy. Uszkodzenie takie najprawdopodobniej spowoduje przedwczesne i kosztowne zakończenie naszej wyprawy, zatem należy przed taką ewentualnością się zabezpieczyć. Rozwiązaniem tego problemu stanowi montaż osłony silnika naszego motocykla. Osłona taka powinna nie tylko w pogardzie mieć błoto i żwir, ale i przyjmować na siebie kamienie, które mogłoby spod koła odskoczyć wprost na nasz silnik. Zanim jednak zabierzemy się do montażu płyty pancernej pod motocyklem zastanówmy się jak powinna działać osłona. Zadaniem osłony przy spotkaniu np. z kamieniem jest pochłanianie energii uderzenia. Nie chcemy przecież by jeśli uderzenie okaże się zbyt mocne uszkodzeniu uległa rama, która przyjęła przekazaną przez osłonę energię. Ważne jest zatem aby osłona wykonana była w sposób umożliwiający jej niewielkie odginanie się przy solidnym ‘strzale’. Wygięcie blachy pochłonie energię lecącego wprost na silnik kamienia, a naszym zmartwieniem będzie nieco wykrzywiona osłona, a nie uszkodzony silnik lub rama.

Osłony dodatkowe

Dodatkową ochronę naszego motocykla stanowić mogą osłony takich elementów jak chłodnica wody, oleju. Obie te części przez swoją budowę nie są zbyt mocne i łatwo mogą się uszkodzić gdy uderzy w nie gałąź lub kamień.

Wysoka szyba lub deflektor

Jeśli jesteśmy posiadaczami typowego motocykla do turystyki off-roadowej takiego jak np. BMW R1200GS jesteśmy już w dość komfortowym położeniu. Standardowa szyba w takich motocyklach jest dość wysoka i zapewnia dobrą osłonę przed wiatrem. Co jednak zrobić gdy natura nie poskąpiła nam wzrostu, a inżynier projektujący motocykl poskąpił szyby? Można wtedy zaopatrzyć się w akcesoryjną, wyższą szybę do motocykla. Nie zawsze jednak szyby takie dostępne są dla naszego modelu motocykla. W takim przypadku rozwiązanie może stanowić deflektor. Jest to rodzaj płytki wykonany z takiego samego materiału jak nasza szyba, montowany przy pomocy odpowiednich uchwytów, stałych, lub regulowanych, do obecnej w naszym motocyklu szyby. Na szczególną uwagę zasługują tutaj deflektory regulowane, w których poziom ochrony przed wiatrem możemy zmienić w zależności od tego czy właśnie ‘lecimy’ po autostradzie, czy zwiedzamy z siodła okolicę i odrobina ochłody byłaby wręcz wskazana.

Pozostałe akcesoria

Gdy załatwiliśmy powyższe już jesteśmy prawie gotowi do drogi. Jeśli nasz budżet przewidziany na ‘wyścig zbrojeń’ jeszcze istnieje możemy zaopatrzyć się w mniej oczywiste, ale często równie przydatne akcesoria. Dobrym przykładem może tutaj być dedykowane do naszego motocykla poszerzenie stopki bocznej. Rozwiązanie to pozwoli nam spać spokojnie gdy nasz motocykl stał będzie na piasku, czy podmokłej trawie. Poszerzenie ma za zadanie zwiększać powierzchnię stopki bocznej, a więc zapobiegać zapadnięciu się stopki w grunt. cp skutkować może przewróceniem się motocykla i palpitacjami serca motocyklisty na widok połamanego lusterka, czy kierunkowskazów.

Kolejnym przedmiotem, w które warto się zaopatrzyć jest dedykowany uchwyt GPS. W odróżnieniu od tych uniwersalnych, dedykowany uchwyt będzie trzymał naszą nawigację pewniej, będzie niejednokrotnie umiejscowiony w wygodniejszym miejscu, a zatem jego użytkowanie będzie bezpieczniejsze zarówno dla nas, jak i dla naszej nie taniej przecież nawigacji.

W ten sposób dobrnęliśmy do końca ubierania naszego motocykla w akcesoria, które pozwolą nam odkryć nieznane (i jeszcze stamtąd wrócić!). Pozostaje nam jeszcze wyposażyć nas samych, ale to już rozważania na inny raz…

We wpisie użyłem zmodyfikowanego zdjęcia pt. “Sahara Desert- Morocco” autorstwa John Y. Can opublikowane na licencji CC BY 2.0.