Dlaczego kości obniżające są dłuższe od oryginalnych?

Wysłany dnia: Aug 4, 2020

Kategorie: Porady , Technika

Jeśli potrzebne Ci są kości obniżające zawieszenie otrzymasz ode mnie kości dłuższe niż oryginalne. Analogicznie jeśli potrzebne Ci są kości podwyższające zawieszenie otrzymasz kości krótsze niż oryginalne. Skąd taka zależność?

Obniżanie motocykla - jak to zrobić?

Na początek zastanówmy co tak właściwie należy zrobić z motocyklem by stał on się niższy. Postaw sobie w wyobraźni motocykl na stopce centralnej, tak aby koło tylne "wisiało w powietrzu". Aby obniżyć motocykl musisz niejako podnieść tylne koło do góry. Innymi słowy, musisz spowodować by koło zbliżyło się nieco do kanapy. Po wykonaniu tej operacji opuść motocykl ze stopki centralnej. Koło w czasie jazdy znajduje się na podłożu. Kanapa poprzez Twoje działanie znajduje się teraz bliżej koła, a zatem znajduje się niżej. Uzyskujesz dzięki temu efekt obniżenia motocykla.

Obniżanie motocykla

Od teorii do praktyki - po co kości w zawieszeniu?

Ustaliliśmy już co musisz zrobić z zawieszeniem aby obniżyć motocykl. Spójrzmy teraz jak w uproszczeniu zbudowane jest zawieszenie, w którym występują kości zawieszenia. Jest to jeden z wariantów zawieszenia typu Pro-Link opracowany przez Hondę, a dziś chętnie stosowany przez wielu producentów motocykli do turystyki. Do ramy motocykla zamocowany jest łącznik, na którego drugim końcu zamontowany jest amortyzator. Pośrodku łącznika zamontowana jest kość, której drugi koniec przykręcony jest do wahacza. Cały zespół działa na zasadzie dźwigni. Siła pochodząca od koła jest przenoszona za pośrednictwem kości zawieszenia na łącznik. Łącznik ten, będący również pewnego rodzaju dźwignią, przekazuje siłę do amortyzatora.

Budowa zawieszenia motocyklaBudowa zawieszenia motocykla: 1. Rama motocykla; 2. Wahacz; 3. Łącznik elementów zawieszenia; 4. Amortyzator; 5. Kość zawieszenia

Obniżanie zawieszenia - czas na zmiany

Twoim celem jest obniżenie motocykla. Nie chcesz jednak zmieniać parametrów pracy zawieszenia takich jak skok, twardość itp. Z tego powodu elementy takie jak łącznik, amortyzator oraz punkty mocowania poszczególnych elementów zawieszenia muszą pozostać nietknięte. Jedyne co możesz zrobić to zmienić długość kości.

Wróćmy teraz do naszego wyimaginowanego motocykla na centralce. Wiemy, że żeby obniżyć motocykl musisz podnieść pozycję wahacza. Kontynuujmy zatem nasz eksperyment. Wykręć górną śrubę kości zawieszenia i podnieś wahacz. Uchwyt z otworem do montażu kości na wahaczu odsuwa się od otworów w kościach. Teraz podniesiony do góry wahacz musisz unieruchomić w tej pozycji. Aby to zrobić musisz wydłużyć kości. Po odpowiednim wydłużeniu kości otwory w kościach i wahaczu pokryją się i zawieszenie będzie można skręcić śrubą. Po opuszczeniu motocykla na koła motocykl będzie obniżony.

Powyższe rozważania pokazują skąd wynika ta pozornie nieintuicyjna zależność między długością kości a jej wpływem na wysokość motocykla. Dłuższa kość obniża moto, krótsza podnosi. Zauważyłeś być może przy okazji inną ciekawą i nie zawsze oczywistą zależność. Obniżenie motocykla o np. 3cm nie oznacza konieczności użycia kości o 3cm dłuższej. Zmiana długości kości w stosunku do zmiany wysokości motocykla nie wynosi 1 do 1, a wynika to z budowy zawieszenia, umiejscowienia punktów mocowania koła i kości zawieszenia oraz starej, dobrej zasady dźwigni. Ehhh... i jak tu nie kochać fizyki i matematyki? :)

Mam nadzieję, że wyjaśniłem Ci podstawowe zawiłości związane z obniżaniem i podwyższaniem motocykla. Jeśli masz jeszcze jakieś pytania pisz do mnie śmiało. Postaram się pomóc.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Akceptuj Więcej informacji Odrzuć